بَشیراً و نَذیراً

وَ هو الفَتّاحُ العَلیمُ

بَشیراً و نَذیراً

وَ هو الفَتّاحُ العَلیمُ

بَشیراً و نَذیراً

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته، خوش آمدید
بنده از سال 1386 با پارسی بلاگ وارد دنیای
مجازی شدم و اکنون هم با بلاگ مشغول تاثیر
گذاری بر دنیای حقیقی هستم!

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
آخرین نظرات
مشروح ششمین جلسه دادگاه پرونده فساد مالی

  خاوری طی‌الارض کرده ، من مفسد فی الارض شدم! / چک سفید امضای مدیران در جیب خزانه دار

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی 3 هزار میلیارد تومانی در شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ناصر سراج با اخذ آخرین دفاع 3 متهم به پایان رسید.

فرزانگان امیدواربه گزارش مشرق ، ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی 3 هزار میلیارد تومانی در شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ناصر سراج آغاز شد.
فراهانی نماینده دادستان تهران در ابتدای ششمین جلسه دادگاه فساد بزرگ مالی، اظهار داشت: فساد اقتصادی مولد بسیاری از جرایم و آثار آن بسیار گسترده است به همین دلیل متهمان این پرونده مستحق سنگین‌ترین مجازات هستند.

لطفاً بقیه گزارش را در ادامه مطلب ملاحظه بفرمایید

وی ادامه داد: این گروه عدم شفافیت در ثبت حساب‌ها و اموال خود را داشتند که نشان‌دهنده عدم فعالیت اقتصادی سالم و صحیح است. این شرکت در بسیاری از موارد به دنبال فرار مالیاتی و کتمان همه فعالیت‌ها بوده‌اند و نه‌تنها وجوه دریافتی از بانک‌ها را در تولید مصرف نکردند بلکه آن را در مسیر مقاصد شخصی و غیرتولیدی هزینه‌ کردند.
فراهانی گفت: هیچ کدام از وجوه دریافت شده از بانک‌ها که به نام گروه ملی بوده در همان جا مصرف نشده و اعضای این گروه در مواجهه با افراد مختلف فعالیت خود را محرمانه خوانده تا کسی از آنها توضیح نخواهد. این گروه همواره سعی کرده حسابرسی شرکت‌های صوری را جزیره‌ای انجام دهد که سرانجام این کار فرار مالیاتی بوده است.
نماینده دادستان ادامه داد: با بررسی انجام شده می‌توان فهمید که در زمان مدیریت آریا، بدهی گروه ملی افزایش یافته است که نشان‌دهنده عدم مدیریت صحیح و همچنین نیت شوم گروه است. در بسیاری از موارد اصلا در قبال گشایش ال‌سی‌ها نه کالایی داد و ستد شده و نه اصول اولیه بازگشایی رعایت شده است.
فراهانی افزود: در اثبات رد ادعای وکلا باید گفت جمع کل گردش حساب خسروی در سال‌های 88 تا 90، 31 هزار و 386 میلیارد ریال بوده است. کشور برای پیشرفت نیازی به پرداخت رشوه ندارد و بدون جعل هم می‌توان در راه پیشرفت کشور قدم برداشت.

نماینده دادستان: متهم  با تعدادی از نمایندگان مجلس و مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت و راه آهن ارتباط داشته است
وی گفت: مه‌آفرید نخ تسبیحی بود تا دانه‌های تسبیحی که قرار بود این جرایم را انجام دهند به هم متصل کند. در این میان می‌توان به ارتباط گسترده میان مه‌آفرید و برخی مدیران اجرایی، نمایندگان، مدیران ارشد بانک‌ها و تشکیل شرکت‌های خارجی اشاره کرد.
فراهانی با اشاره به تعدد حساب‌های بانکی و استفاده از مدیران موجه استانی، تعداد بالای ال‌سی‌ها و رشد انفجاری 154 درصدی‌ شرکت‌ها گفت: آمار نشان می‌دهد که این گروه 5 یا 6 شرکت بیشتر نبوده است و از سال 85 جهش خود را شروع کرده اما از سال 88 تا 90 این رشد انفجاری بالا می‌رود که ناشی از جرم و فساد است لذا این ادعا که ما سوءنیت نداشته‌ایم در مورد تمام متهمان قابل قبول نیست.


«س.ک»:  قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم / پولی که خسروی به من داد خیریه بود !

در ادامه ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به فساد بزرگ مالی، «س.ک» رئیس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز برای اخرین دفاع در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای «ر» از من خواسته بود ال‌سی‌ها را باز کنم. من از آشنایی او و خسروی باخبر نبودم.

وی با بیان اینکه قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم گفت: تمام هزینه‌های بلیط‌های مرا شرکت آریا تقبل می‌کرد. این گروه دفتر هواپیمایی داشت.

متهم گفت: پولی که خسروی به من داد خیریه بود و کلا 2 میلیارد و 350 میلیون تومان گرفتم. تمام شبکه بانک صادرات از موضوع بازگشایی ال‌سی‌ها باخبر بودند.
وی در ادامه دفاعیات خود گفت: خسروی از مشتریان خاص بود و اعتبارسنجی او توسط اعتبارات کارشناسان بانک صادرات انجام می‌شد. من قرار نبود در شعبه کار استعلام را انجام دهم.

متهم: 40 بار از شعبه بازرسی شد اما کسی نگاه نکرد که چرا برخی از ال‌سی‌ها نیست / من هیچگونه جعلی انجام ندادم
متهم در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه چرا بازرسان متوجه چیزی نشدند گفت:  تمام چیزهایی که می‌گویم مربوط به قبل از دستگیری است. بیش از 40 بار از شعبه بازرسی شد اما کسی نگاه نکرد که چرا شماره برخی از ال‌سی‌ها وجود ندارد. من هیچگونه جعلی انجام ندادم.
وی ادامه داد: من مهر و امضای خودم را می‌زدم، چرا نماینده حقوقی و وکیل بانک صادرات می‌گوید جعل شده است؟ چرا به من اتهام پولشویی می‌زنید؟ اگر می‌خواستم پولشویی کنم که می‌رفتم و اسلحه قاچاق می‌کردم. من رشوه نداده‌ام.
متهم در پاسخ به این سوال قاضی که پس چه کسی به «ر» پول داد گفت: به من گفتند بابت کاری به او 30 میلیون تومان بدهم.


قاضی : شما برای پرداخت پول به خسروی از هم سبقت می‌گرفتید
قاضی گفت: به این کار حق‌السکوت می‌گویند و شما برای پرداخت پول به خسروی از هم سبقت می‌گرفتید و این نشان‌دهنده باندی بودنتان است.
متهم درباره اینکه چرا ال‌سی‌ها را ثبت نمی‌کردند گفت: من بیشتر از اندازه سقف مجوزم گشایش کردم به همین دلیل ثبت نمی‌کردم. چون غیرقانونی بود این کار را کردم.
بعد از متهم، وکیل وی در جایگاه قرار گرفت و گفت: بحث فساد فی‌الارض فاقد جنبه‌های معنوی و مادی جرم است. به واسطه ارتباطات گسترده خسروی با مدیران به نظر می‌رسد موکل من با فساد ارتباطی ندارد. گویا پرونده دیگری باید باشد. به نظر می‌رسد نمی‌توان گفت چون موکل من همکاری داشته است اتهام عضویت در باند را به او زد.

وی ادامه داد: از موکل من به عنوان ابزار استفاده شده است.
بعد از اظهارات وکیل و اخذ آخرین دفاعیات، رسیدگی به اتهامات این متهم به پایان رسید و وکیل وی عنوان کرد که مشروح دفاعیات خود را در قالب لایحه ارائه خواهد کرد.
در ادامه ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی،‌ «س.م» مدیر بانک ملی شعبه کیش در جایگاه قرار گرفت و در اظهارات قابل تأمل خود با بیان اینکه 18 سال کار مدیریتی کردم گفت: 7 ماه زندان بودن خودش یک‌جور طلبگی و دانشگاه رفتن است. در این مدت 5 بار قرآن را ختم کردم. با نهج‌البلاغه انس گرفتم و از خداوند ممنونم که اجازه داد آنها را تجربه کنم.
وی ادامه داد: من رده 5 چارت بانک ملی هستم. خسروی در سطر اول چارت است. آقای «الف» مدیر مستقیم من در کیش است که او هم در تهران است. من رئیس شعبه کیش هستم که یکی از 20 شعبه زیرمجموعه «الف» است.

متهم : خاوری دارد عشق و حال می‌کند ، من و خانواده‌ام زجر می کشیم / خاوری طی‌الارض کرده است اما من به عنوان فساد فی‌الارض متهم هستم

متهم گفت: 28 هزار میلیارد دیسکانت که تنها یک‌ششم کل آن در شعبه من اتفاق افتاده است. تمام اینها در یک رده هست و از آقای «الف» دستور تنزیل می‌گرفتیم. متأسفم از اینکه در جایی کار کردم که خاوری مدیرعامل آنجا بوده است. خاوری طی‌الارض کرده است اما من به عنوان فساد فی‌الارض متهم هستم. خاوری دارد عشق و حال می‌کند اما من و خانواده‌ام در حال زجر کشیدن هستیم.
وی خطاب به خاوری گفت: شما به مملکتت پشت کردی اما مطمئنم که دستگیر می‌شوی و در روز قیامت جواب این کارت را خواهی داد. شما پا روی خون شهدا گذاشتی اما من در یک دادگاه صالح محاکمه می‌شوم و حداقل خیالم راحت است که در کشور خودم هستم.
«س.م» گفت: من برای همه کارهایم دستور کتبی و شفاهی گرفته‌ام. صبح‌ها که مدارک تنزیل را آماده می‌کردیم آنها به سرعت جلسات را تشکیل می‌دادند. آقای «الف» بارها گفته بود که مدیران بالا به من فشار می‌آورند. او به من می‌گفت مدیر بانک پشت قاضی است و نیازی به نگرانی نیست. بازرسی و حراست زیرمجموعه مدیرعامل بودند و من نمی‌توانستم به جایی بگویم.
وی افزود: بازرسی که پیش ما آمده بود با یک تلفن از دفتر مدیریت به تهران برگشت و اصلا بازرسی نکرد. از طرف آقای «الف» به من گفته شد که خسروی مشتری خوبی است. من جوابگوی کاری هستم که کردم.
قاضی گفت: من که کار بانکی نکرده‌ام می‌دانم نمی‌شود یک‌ بار فولاد 3 هزار تریلی، ظرف 5 ساعت جابه‌جا شود.
متهم گفت: به خدا قسم من خبر نداشتم؛ ما اهمال کردیم که برخی از مجوزها را بررسی نکردیم.


متهم: فرصت نظارت نداشتم و به همکاران زیردست خود اعتماد کرده بودم / اگر محکوم شوم چوب عدم نظارت را خورده‌ام
وی در پاسخ به اظهارات قاضی مبنی بر اینکه یک اهمال شما کشور را به این مشکلات انداخته است گفت: من رئیس هیئت ‌مدیره شعبات  بانک‌های کیش و رئیس هیئت دوچرخه سواری کیش بودم. فرصت نظارت نداشتم و به همکاران زیردست خود اعتماد کرده بودم. من از کارهای ارزی و ال‌سی‌ها اطلاع نداشتم و کارمندان خود را به آقای الف ارجاع داده بودم و اگر محکوم شوم چوب عدم نظارت را خورده‌ام.


وکیل مدافع متهم خطاب به قاضی گفت: هنوز هم مدارک موردنیاز برای گشایش‌های بین بانکی جا نیفتاده شما چطور از موکل من توقع دارید این موارد را بداند.
وی در پاسخ به اظهارات قاضی مبنی بر اینکه باید آنها را می‌دانست گفت: من درخواست کارشناسی پرونده را دارم تا موضوع مشخص شود.
قاضی از وکیل پرسید دقیقا کارشناسی چه موضوعی را می‌خواهید که وکیل گفت: میخواهم رعایت تمام موارد کارشناسی در پرونده شده باشد.
بعد از اظهارات وکیل و اخذ آخرین دفاعیات متهم، رسیدگی به اتهامات این متهم نیز به پایان رسید و دادگاه وارد رسیدگی به اخذ آخرین دفاع از متهم دیگر پرونده «ب.ب» شد.

متهم:مدیران دسته چک‌های سفید امضا را در اختیار خزانه‌دار می‌گذاشتند
قاضی خطاب به متهم گفت: چه زمانی وکالت سهام به نام شده خودت در بانک آریا را دیدی که متهم گفت: همان لحظه که به نامم شد در محضرخانه وکالت بلاعزل دادم. خانم «الف» در جلسه حضور دارند و می‌توانید از ایشان سوال کنید آیا در گروه چیزی به نام من است یا خیر. من از منشاء پول‌ها خبر نداشتم و همانطور که ایشان گفته بود که گزارش‌های مالی را فقط به «الف.ش» و خسروی می داده است. ما از منابع خبر نداشتیم.من از بابت زدن امضای خسروی قصد پر کردن جیبم را نداشتم بلکه قصدم راه افتادن کارها بوده است. روال در مجموعه آریا اینگونه بود که مدیران همه دسته چک‌های خودشان را سفید امضا در اختیار خانم «الف» قرار می‌دادند.

در ادامه ششمین جلسه دادگاه فساد بزرگ مالی ، وکیل متهم «ب.ب» گفت: موکل من و خسروی هم‌دوش هم هستند اما فراهانی (نماینده دادستان) داشت حتی در برخی موارد با گفتن القابی مانند ژنرال موکل من را بالا ببرد در حالی که مه‌آفرید به درستی تقسیم کار کرده بود. مه‌آفرید از اساتید دانشگاهی هم بالاتر بوده است. می‌توانم بگویم از یک وزارتخانه هم بالاتر بوده است. ابتدا باید دید واقعا باندی وجود داشته است یا نه و بعد از آن باید دید تخلف اقتصادی هم بوده یا نه.

متهم گفت: کاش به ما هم از آن خانه‌هایی می‌دادید که آقای «ر» در آن بازداشت است
وکیل مدافع خاطرنشان کرد:‌ 7 ماه زندان انفرادی تعادل رفتاری آدم‌ها را عوض می‌کند.
قاضی سراج گفت: ما به خاطر خودشان محل زندان را عوض کردیم اگر نمی‌خواهند ببریمشان اوین و بین زندانیان مواد مخدر؟
متهم گفت: کاش به ما هم از آن خانه‌هایی می‌دادید که آقای «ر» در آن بازداشت است.
قاضی گفت:‌ ما از آن خانه‌ها نداریم.


قاضی سراج : بانک ملی 11 تریلیون ریال طلبکار است اما شکایتی در پرونده نیست
وکیل مدافع متهم گفت: من با آقای «ر» هیچ ارتباطی ندارم و به اندازه کافی اتهام بسته‌اند. هیچ ادعایی مطرح نشده که موکل من در دادن رشوه نقشی داشته باشد.
قاضی گفت: بانک ملی 11 تریلیون طلبکار است اما از آنجا که قرار نبوده شکایتی شود هیچ شکایتی در پرونده نیست. اینها همه با هم دوست بوده‌اند و نمی‌خواستند از هم شکایت کنند.
 غلامعلی ریاحی وکیل مدافع متهم «ب.ب» در ادامه دفاع از موکل به عنوان آخرین دفاع گفت: سیستم بانکی ما برای اینکه سودمحوری مدنظر دارد همیشه قربانی می‌گیرد. مگر نه اینکه در همین دادگاه مطرح شد یکی از شعب بانکی 530 میلیارد تومان سود برده است.
ریاحی:چرا ناظران بانک‌ها، آنهایی که درسطح اول فساد بانکی هستند را گذاشتند آخر پرونده؟
وی ادامه داد: معلوم است که بانک‌ها شکایت نمی‌کنند چون سود برده‌اند و نماینده دادستان در کیفرخواست بارها به گزارش دیوان محاسبات اشاره کرد در حالی که این گزارش می‌گوید مدیران بانک‌ها و بانک مرکزی در این مسئله ذی‌مدخل هستند. چرا ناظران بانک‌ها، آنهایی که در سطح اول هستند را گذاشتند آخر پرونده اما این‌هایی که سلول آخر چارت بانکی هستند را اتهام فساد بهشان زده‌اند.
وکیل متهم گفت: اتهام موکل من پولشویی است که باید از سوی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت اطلاعات مورد نظارت قرار گیرد و تأیید شود اما هنوز این مراکز و سازمان‌ها این نکته را تأیید نکرده‌اند.

وکیل متهم «ب.ب»: بانک مرکزی خودش در پرونده متهم است/بانک مرکزی در نظارت ها کوتاهی کرد
وکیل متهم «ب.ب» ادامه داد: بانک مرکزی خودش در پرونده متهم است شاید بیاید بگوید که این گروه یک هزار نفر را هم کشته است. سالانه 500 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی است آن وقت می‌گویید 3 هزار میلیارد تومان کمر اقتصاد را شکسته است؟‌ یکی از اساتید دانشگاهی که شما هم او را می‌شناسید، نظرش این بود که باید یک هیئت منصنفه از بخش‌های مختلف در این دادگاه حضور یابد حتی اگر نمی‌توانند در دادگاه حضور داشته باشند به شما مشورت بدهند. به هر حال بحث خون 5 مسلمان مطرح است که باید با احتیاط بیشتر رفتار شود.

وی گفت: سازمان بازرسی خبر از سوءجریان امور داده است اما حجم و وزن این سوءرفتار را اعلام نکرده است. بانک مرکزی خودش در آنجایی که باید می‌رفت و نظارت می‌کرد، کوتاهی کرد.
بعد از اینکه ریاحی نماینده دادستان را ژنرال خطاب کرد قاضی سراج گفت: ایشان ارتشبد هستند نه ژنرال. من اگر جای موکل شما بودم، یک وکیل تسخیری برای خودم انتخاب می‌کردم. هنوز یک‌بار هم اسمش را نیاورده‌ای.
ریاحی گفت: او خودش می‌داند که من چه کار می‌کنم. بعضی از افرادی که محاکمه می‌شوند کوچک‌ترین نقشی در انجام این جرم ندارند. جامعه منتظر است ببیند نتیجه این دادگاه چه می‌شود. ما نامه نوشتیم که مشخص شود مطالبات بانک‌ها چه میزان است تا بشود اموال مورد نظر را مشخص کرد و اداره اموال به درستی صورت گیرد.
وکیل مدافع متهم خطاب به قاضی ادامه داد: «ب.ب» 32 سال سن دارد اما هیچ دخالتی نه در ال‌سی‌ها و نه در رشوه دادن داشته است. من از شما تقاضای صدور حکم برائت برای موکل خود را دارم. لطفاً حداکثر تخفیف را برای او درنظر بگیرید.
وی گفت: من عضو شورای تخصصی اصل 44 هستم. همان طور که می‌دانید در ماده 61 هم تا امضای قاضی وجود نداشته باشد اکثریت نظر سایرین معنی ندارد.
قاضی در جواب گفت: از صدر تا ذیل هر کس که در این پرونده نقش داشته باشد محاکمه خواهد شد.
بعد از اخذ آخرین دفاع از این 3 متهم، ختم جلسه اعلام و قاضی سراج اعلام تاریخ دقیق جلسه بعد را به آینده موکول کرد.

دادگاه با اخذ آخرین دفاع 3 متهم به پایان رسید
ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی، با دستور قاضی سراج دقایقی قبل به پایان رسید.
زمان برگزاری هفتمین جلسه رسیدگی به این پرونده و مشخصات متهم یا متهمانی که در جلسه بعد حضور خواهند یافت، در آینده اعلام خواهد شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۱/۲۷
داود نوروزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی